ITIL® Foundation

Dette kurset vil gi deg en grunnleggende innføring i ITIL® beste praksis rammeverket versjon 3. Kurset gir innføring i basis konseptet, prinsippene, prosessene og funksjonene som er definert som beste praksis. Kurset vil også forberede deg til å gjennomføre ITIL Foundation sertifiseringtest.

Duration
3 day(s)
Price
15 950
Goals

Kurset gir deg en grunnleggende innføring i ITIL beste praksis rammeverket versjon 3. Kurset gir innføring i basis konseptet, prinsippene, prosessene og funksjonene som er definert som beste praksis. Kurset vil også forberede deg til å gjennomføre ITIL Foundation sertifiseringtest.

Prerequsites

Ingen

Content

Introduksjon

Kurset gir deg en grunnleggende innføring i ITIL® beste praksis rammeverket versjon 3. Kurset gir innføring i basis konseptet, prinsippene, prosessene og funksjonene som er definert som beste praksis. Kurset vil også forberede deg til å gjennomføre ITIL Foundation sertifiseringtest.

ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited.

Hvem bør delta?
Målgruppen for kurset er ledere og medarbeidere som er engasjert i tjenesteleveranser. Dette omfatter både strategi, planlegging, implementering og løpende tjenesteleveranser. Kurset passer for både organisasjoner som leverer f. eks IT-, Eiendoms-, Personal- og Økonomitjenester til både interne og eksterne kundegrupper.

Kursstruktur og varighet
3-dagers offentlig eller bedriftsinternt kurs.
Kurset starter hver dag kl 9 og avsluttes kl 1530. På dag 3 gjennomføres sertifiseringstest.

Forutsetninger
Ingen forutsetninger for å delta på kurset.

Faglige kvalifikasjon
Kurset leder frem til ITIL Foundation Certificate.
(Sertifiseringstest gjennomføres på siste kursdag)

Kursdokumentasjon
Omfattende kursdokumentasjon som inneholder Kurskompendium, ITIL Pocket Guide, Norsk-Engelsk ordliste, 115 testoppgaver.

Kursinnhold
Service Management as a practise
• Innføring i IT Service Management
• BESTE PRAKSIS: Forstå hva og hvorfor
• Tjenesteorientering

The Service Lifecycle
Innføring i alle fasene av livssyklusen - målene og
forretningsverdien for hver fase.
• Service Strategy
• Service Design
• Service Transition
• Service Operations
• Continual Service Improvement

Service Management processes
Hvordan de ulike prosessene spiller inn i livssyklusen.
Vi diskuterer mål, omfang, aktiviteter, nøkkeltall og annet:

Service Strategy
• Strategy Management
• Service Portfolio Management
• Demand Management
• Financial Management

Service Design
• Design Coordination
• Service Catalogue Management
• Service Level Management
• Supplier Management
• Availability Management
• Capacity Management
• IT Service Continuity Management
• Information Security Management

Service Transition
• Transition planning and support
• Change Management
• Service Asset and Configuration Management
• Release and Deployment Management

Service Operations
• Event Management
• Incident Management
• Request Fulfilment
• Problem Management

Continual Service Operations
• Continual Service Improvement model
• The seven-step improvement process

Functions
Forstå mål, organisasjonsstruktur, bemanning, nøkkeltall og sammenhenger i ulike funksjoner
• Service Desk
• Technical Management
• Application Management
• IT Operations Management (IT Operations Control, Facilities Management)

Roles
Ansvar og funksjon hos de to nøkkelrollene i Service Management og innblikk i øvrige roller.
• RACI modell
• Process owner
• Service owner

Technology and Architecture
• Service Management Technology

Sertifisering
Inkludert i kursprisen er ITIL Fondation eksamen EXIN.
Eksamen gjennomføres på ettermiddagen dag 3 - den avholdes skriftlig og er på engelsk.
Eksamensformen er multiple choice - 40 spørsmål skal besvares, og du består ved 65% korrekte svar (dvs 26 av 40 spørsmål). Deltakerne har 1 time og 15 minutter til rådighet på eksamen.